Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/simplelifebyjanni.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601
januar 2015 – Simple life by Janni
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/simplelifebyjanni.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

januar 2015 archive

Sunde bananpandekager

IMG_1600De her bananpandekager er jeg blevet helt vilde med – både til morgenmad, som eftermiddagssnack og som dessert om aftenen. Måske har de taget lidt overhånd her i hjemmet, men de er altså vildt gode (synes jeg). Der er hverken sukker eller fedtstof i dem, kun et par dråber olie til stegning, men det tæller jeg altså ikke med i mit kcal regnskab. De er vildt nemme at lave, og de kræver kun få ingredienser. I fredags blev de serveret som dessert med vanilje skyr, lidt hakket mørk chokolade, kirsebærsirup og vindruer. Mmmmh. Idag er de blevet toppet med skyr og granatæblekerner.

IMG_1599

Til 12 stk:

  • 2 mosede bananer (gerne nogle bananer der er godt modne)
  • 3 æg
  • 1 dl mel
  • 1 dl havregryn

Det hele piskes godt sammen med en gaffel. Varm en pande op på jævn varme, og smør evt. en lille bitte smule olie på (det gjorde jeg). Klat 3 pandekager ud på panden, der går ca. 2 spsk. til en pandekager. Pandekagerne er færdige når de er gyldne på begge sider. De smager rigtig dejlige når de er nylavet, men kan også sagtens spises kolde.

Sund snack

IMG_1598Første gang jeg stiftede bekendtskab med edamame bønner sværgede jeg at jeg ALDRIG ville spise dem igen, for de kradsede godt nok noget i halsen, ad. Det var før jeg vidste at jeg skulle bælge dem først :-). Efter jeg fandt ud af det, blev de faktisk ret lækre. Det skal siges at jeg følte mig ret dum da jeg fandt ud af det. De må ha’ kigget noget på mig i restauranten, da jeg kæmpede mig igennem bønnen.

Den her snack er super nem at lave, og så er det oven i købet også sundt,  og FYLDT med proteiner. Rema 1000 har i denne uge tilbud på dem til en sølle 10ér. Lasse var faktisk også ret vild med dem, da jeg præsenterede dem for ham igår.

Bring rigeligt med letsaltetvand i kog. Kom de frosne bønner i det kogende vand, og lad dem koge 1 minut. Hæld vandet fra bønnerne, og anret dem i en lille skål. Drys med salt og server et par citronskiver dertil som skal dryppes ud over. Det er meningen man skal bælge dem med tænderne, således du “sutter” på skrællen samtidig, og får noget af det sure og salte med.

Skyr is

IMG_1596Den her iscreme er altså bare VILDT god, hvis man altså lige som mig elsker cheasy’s pære og vanilje. Isen ville også sagtens kunne blive lavet på en hvilken som helst anden skyr. Skyr med smag er bare den nemmeste løsning :-). Helt sund er den ikke, da der er lidt piskefløde i også. Men det er trods alt en NOGET sundere version, også fordi der ikke er tilsat sukker. Kun lidt ekstra vanilje. Hvis ikke du har ismaskine, ved jeg ikke hvordan resultatet bliver. Det bliver helt klart bedst med ismaskine (kunne jeg forestille mig). Næste gang afprøver jeg med en version lavet udelukkende på skyr.

Du skal bruge:

  • 2 dl piskefløde
  • en bøtte skyr med smag (500 g)
  • evt. lidt vanilje

Varm fløden og vaniljen op til kogepunktet. Tag gryden af varmen og pisk skyr i, indtil det er en ensartet masse. Lad cremen køle HELT ned, inden du kører den på ismaskinen. Det tog ca. 15-20 minutter at få lavet denne portion is. Hvis man er lige så ulækker som jeg var den aften, så spiser du det hele selv (til mit forsvar spiste jeg ikke helt op). Ellers er der til to personer ;-). Top isen med lidt hakket chokolade.